FCU Fans
Inloggen

Aanmelden op FCUFANS.nl



Wachtwoord vergeten? Toegang aanvragen?

Mobiel RSS LinkedIn Facebook Twitter You Tube

Nieuws

Visual

'Daar willen we bij FC Utrecht graag naar toe'

01-08-2015

2 reacties


De sportieve doelstellingen van FC Utrecht staan al enige jaren onverminderd: eindigen tussen plek 6 en 12 in de eredivisie, en trachten minimaal eens in de drie jaar mee te doen aan Europees voetbal. Vorig seizoen werden daar de ambities ‘aantrekkelijk voetbal’ en ‘een vol stadion’ aan toegevoegd. De vraag is: welke ambitie heeft FC Utrecht voor dit seizoen?

Een extra ambitie lijkt voor dit seizoen nergens expliciet uitgesproken. In het Algemeen Dagblad van 29 juli doet Wilco van Schaik echter wel de volgende uitspraak over de aanloop op vorig seizoen: ‘We hebben ambitie getoond en we hebben lef getoond.’ Van Schaik benoemt ook direct een leerpunt: ‘Maar we moeten wat realistischer zijn en proberen die ambitie aan resultaat te koppelen.’
Ook in Voetbal International van 29 juli wordt geconstateerd dat Van Schaik zich ook niet meer aan sportieve voorspellingen waagt.

Uit het interview met Wilco van Schaik in het AD kan de conclusie worden verbonden dat 4-3-3 niet meer als het enige spelsysteem voor FC Utrecht geldt. Over het experiment met onder meer het spelsysteem 5-3-2 zegt Van Schaik: ‘Hij (Erik ten Hag, red.) probeert meer systemen uit. Erik heeft twee jaar gewerkt met Pep Guardiola, die tijdens een seizoen wel zeven of acht systemen inzet. Natuurlijk kun je ons niet met Bayern vergelijken. Maar Erik heeft zichzelf qua kennis daar enorm verrijkt en gezien dat er meer wegen zijn om te winnen.’

In VI wordt geconstateerd dat FC Utrecht onder Erik ten Hag aan een complete metamorfose bezig is. Daarnaast erkent Van Schaik inmiddels dat FC Utrecht ten tijde van trainer Erwin Koeman een veredelde amateurclub was waar alle selecties maar door elkaar heen liepen. Nu zijn er twee velden voor de A-selectie gereserveerd, en zijn er mensen in dienst genomen om alle (trainings-)velden te onderhouden.

Een ander aspect waar veranderingen in ontstaan, zijn de structuur en discipline waarbinnen de spelers geacht worden te functioneren. Van Schaik ziet het neerleggen van de verantwoordelijkheden bij de spelers als een denkfout. In het AD zegt hij: ‘Ze zijn jong, we zullen ze bij de hand moeten nemen. Want wij willen bij FC Utrecht toe naar een cultuur waarin keihard wordt gewerkt.’
En dat de selectie van FC Utrecht jong is, blijkt uit een overzichtje dat is gepubliceerd op  de website voetbalzone.nl. Met een gemiddelde leeftijd van 22,5 jaar laat FC Utrecht alleen De Graafschap (22,4 jaar) en sc Heerenveen (22,1 jaar) achter zich. In de selectie van FC Utrecht zijn Willem Janssen (van 4 juli 1986) en Chris Kum (van 13 september 1985) de oudste spelers. Roda JC heeft met 25,8 jaar momenteel de gemiddeld oudste selectie in de eredivisie.

Tenslotte lijkt verbetering van de fysieke gesteldheid van de spelers misschien wel de grootste sportieve ambitie. Van Schaik vertelde in het AD over de twee dagen die hij te gast was bij Bayern. Daar zag hij topspelers als Alonso, Ribéry en Robben in hun vrije tijd werken aan individuele trainingsprogramma’s. ‘Dat is wat je in Nederland zelden ziet, maar waar we bij FC Utrecht heel graag naar toe willen.'

Reacties

Bij dit bericht zijn 2 reacties geplaatst.
U kunt reacties lezen en plaatsen na het inloggen.

Reactie plaatsen



Naar boven

|

Home



Aankomende wedstrijd

UitploegThuisploeg
VitesseFC Utrecht
01 oktober 2017 14:30 uur
Gelredome

Aanmelden Nieuwsbrief




Poll


Er is op dit moment geen poll vraag.

Voorspellingscompetitie

1 (4) De meester 13pt
2 (3) Speedy 13pt
3 (1) tonyb 13pt
4 (2) Demougze 12pt
5 (5) EAT 12pt
6 (6) Galgenwaard 4 Ever 10pt
7 (9) Sjakie 9pt
8 (13) fanvandeFC 9pt
9 (7) fcagbu 9pt
10 (14) HTS 9pt

Sponsors


Ook sponsor worden?

Ook geïnteresseerd in onze sponsor- en/of advertentiemogelijkheden?


Sitemap  |  Disclaimer  |  Links  |  FC Utrecht Headliner  |  Copyright © 2005-2017 FCUFans.nl / Stichting True Support

Realisatie Cartel Internet en Marketing