Mediacrews zijn vaak erg bedreven om de totstandkoming van een succesverhaal in pakkende beelden met Engelstalige bijschriften om te zetten. Dit is inmiddels breed ingeburgerd in het taalgebruik, en zo las ik op de sociale media spelers van FC Utrecht die het na de uitstekende overwinning op Ajax hadden over ‘Road to De Kuip’.
Prima, maar daar graag NU een streep onder! Het gaat namelijk nu nog maar om één ding: ‘Winning the Cup’.
Dat betekent wat mij betreft dat alle focus nu moet zijn gericht op winst in de bekerfinale. En dat moet de missie zijn. De inspiratie hiervoor kan komen uit een reportage over de wijze waarop Duitsland in 2014 het WK in Brazilië wist te winnen. De invulling van dat verhaal was misschien wel te Duits voor ons, maar de strategie is echt goed bruikbaar voor John van den Brom, zijn staf, de selectie èn de rest van FC Utrecht. Om oud-FC Utrechttrainer Erik ten Hag te citeren: ‘winnaars hebben een plan, verliezers een excuus’. En alle betrokkenen dienen zich te committeren aan dat plan en er naar te werken. Dit is een bewezen aanpak, want zo bracht de NASA de eerste raket op de maan.
Hoe zie ik dat voor me?
Uitgangspunten zijn:
- Alles voor winst in de bekerfinale.
- Feit 1: deze wordt gespeeld in De Kuip in Rotterdam.
- Feit 2: de tegenstander is Feyenoord.
- Feit 3: Sean Klaiber is in ieder geval geschorst.
- En net als op een WK: in alle wedstrijden voorafgaand aan de finale dient het doel te zijn om te winnen (dit zijn dus geen vrijblijvende oefenduels)
Dat betekent concreet dat er nu gestart wordt met het werken aan de gewenste tactiek in de finale en het bepalen van de invulling daarvan. Sean Klaiber staat bij de uitgangspunten al bewust genoemd. Hij heeft tijdens het lopende seizoen de meeste minuten gemaakt van alle selectiespelers, maar is in de finale geschorst. Mocht de staf besluiten dat Mark Pabai uit Jong FC Utrecht hem in die finale gaat vervangen, dan is het zaak Pabai zo snel mogelijk minuten te laten maken ten koste van Sean Klaiber. Hier telt geen sentiment, alleen resultaat.
Het is dus aan de staf om nu een tactisch plan te bedenken, daarop te gaan trainen en het daar waar mogelijk toe te passen tijdens de wedstrijden voorafgaande aan de bekerfinale. Daarbij is aanpassen aan een tegenstander als bewuste keuze natuurlijk altijd goed. Want dit draagt bij aan het resultaat in de wedstrijden voorafgaand aan de finale. En dat draagt bij aan het vertrouwen van de spelers die er op 19 april voor gaan.
Het betekent verder:
- Dat John van den Brom stopt om in de media te praten over het thuisvoordeel van Feyenoord in De Kuip in Rotterdam, of over zijn dromen voor volgend seizoen.
- Dat Sean Klaiber in de stopt om in de media te praten over zijn gele kaart tegen Ajax.
Deze voorbeelden leiden af van de missie ‘Winning the Cup’. En dat geldt voor elk ander belang van spelers / trainers / overige medewerkers van FC Utrecht.
Want bekerwinst levert veel op:
- Voor FC Utrecht directe plaatsing in de poulefase van de Europa League met extra inkomsten en een betere onderhandelingspositie ten opzichte van spelers tot gevolg.
- Voor de spelers een mooie vermelding op hun voetbal-CV en ongetwijfeld een directe bonus.
- Voor John van den Brom een verandering van zijn reputatie. Op zijn huidige CV staan namelijk maar betrekkelijk weinig finalewinsten.
- De mogelijkheid om zeer snel na de bekerfinale te starten met de voorbereidingen op het seizoen 2020 / 2021.
- En, last but not least, voor de supporters een volksfeest!
Maar let op: de missie is al gestart!
Was getekend,
City1611
Foto’s: FCUPhoto