FCU Fans
Inloggen

Aanmelden op FCUFANS.nl



Wachtwoord vergeten? Toegang aanvragen?

Mobiel RSS LinkedIn Facebook Twitter You Tube

Nieuws

Visual

Wilco van Schaik, Man met een Missie bij FC Utrecht

04-06-2011

10 reacties


Breukelaar Wilco van Schaik (44) is de nieuwe algemeen directeur van FC Utrecht. Hij verlaat het Utrechtse reclamebureau Alta om de ambitieuze voetbalclub commercieel te laten doorgroeien. Wie is hij? Wat drijft hem?

'Plezier is het allerbelangrijkste'

Zijn benoeming bij FC Utrecht verraste. Voor het gros van de mensen is de opvolger van Jan Willem van Dop een grote onbekende. Maar laat de naam Wilco van Schaik vallen in de reclame of (regionale) sportwereld en de reacties zijn eensluidend. Dan gaat het over een welbespraakte, creatieve, passievolle man die van aanpakken weet. En anderen beter laat presteren. Van Schaik neemt afscheid als commentator bij SBS, stopt bij Alta en schroeft zijn acitiviteiten bij FC Breukelen terug.

- Is uw familie blij met uw nieuwe uitdaging?

,,Eén van de mooiste reacties kwam van mijn schoonouders: Henk en Corrie van Laatum. Na de dood van mijn ouders zijn zij mijn tweede vader en moeder geworden. Henk heeft Alta opgebouwd en ook bij Elinkwijk gevoetbald, de voorloper van FC Utrecht. Hij was trots dat ik gevraagd was directeur te worden. Henk heeft er nog in de Raad van Commissarissen gezeten.

Natuurlijk kom ik onder een vergrootglas kom te liggen, dat heb ik uitgebreid met mijn gezin besproken. Mijn kinderen zullen andere dingen over hun vader lezen en horen dan ze thuis gewend zijn. Maar thuis zijn ze zijn nuchter. Die stabiele thuisbasis, met mijn vrouw Monique als spil, is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Ik voel hun steun, ze zijn trots dat ik dit mag gaan doen. En zelf ben ik dat ook.''

- Mensen die u kennen zeggen: deze job is hem op het lijf geschreven.

,Dat klopt. In deze baan komen mijn passies samen: ondernemen, media en sport. Directeur bij een betaald voetbalclub, een sportbond of een groot mediabedrijf is altijd een droom geweest. Toen FC Utrecht me vroeg zei mijn gevoel meteen ja. Het toch maar mooi de club waar ik in mijn jeugd voetbalde. Ik kom er al jaren. Als supporter en als sponsor. Geen wonder dat mijn hart sneller ging kloppen, toen ze mij als opvolger van Van Dop vroegen. Deze kans kon ik niet laten lopen. Met mijn ervaring als ondernemer, journalist en sportbestuurder kan ik iets toe voegen aan FC Utrecht. Als reclameman ben gewend ergens een verhaal omheen te bouwen, dat ga ik ook met het sterke merk FC Utrecht doen.''

- Uw reclamebureau bedacht ooit de slogan Meiden met een Missie voor de handbalvrouwen. Wat is uw missie met FC Utrecht?

- ,,Meer sponsors binnen halen, zodat de club minder afhankelijk wordt van Frans van Seumeren. Het is nu aan anderen in Midden-Nederland om mee te doen. Met keihard werken is dat haalbaar, maar uit zichzelf komen klanten niet. Of je nou bij een reclamebureau werkt, bij FC Breukelen een businessclub leidt of straks bij FC Utrecht werkt, je moet er boven op zitten wil je succes hebben.''

- Wat voor directeur krijgt Utrecht met uw komst?

,,Ik ben een mensen-mens. Ben in staat een doel te stellen en een organisatie zo enthousiast te krijgen dat iedereen er in mee wil. Ik kan goed delegeren, geef mensen vertrouwen en laat hen groeien. Kritiekpunt is soms dat ik te weinig geniet van succes. Dan ben ik alweer bezig met de volgende dag. En dat ik ongeduldig bent, maar dat komt door mijn enorme drive om iets te laten slagen.''

- Reclameman, sportcommentator bij SBS, actief bij FC Breukelen. Zelfs een duizendpoot kan zichzelf voorbijlopen. U ook?

,,Nee, nooit last van gehad. Omdat ik van stilstaand water niet hou. Dan gooi ik er liever zelf een steen in. Er zitten 24 uur in een dag en ik heb weinig slaap nodig. Een ander gaat in zijn vrije tijd golfen of naar de sauna, ik doe liever iets voor de zaak of organiseer een gala. Plezier vind ik het allerbelangrijkste, dan gaan de dingen vanzelf. Alta is een mooi bureau geworden, FC Breukelen een dorpsclub met ambitie. Beiden zijn mijn tweede thuis geworden, ik heb er met mensen die me aan hart gaan iets moois opgebouwd. Hoe? Door ieders kwaliteiten optimaal te benutten. Dat wil ik ook met FC Utrecht.''

- De achterban van FC Utrecht is heel divers. Van sponsors tot 'Jan met de pet'. En die moet u allemaal tevreden houden.

- ,,Het zijn allemaal klanten van FC Utrecht. Zij betalen de lonen van de medewerkers, de spelers en de directie. En dus moet je klantvriendelijk zijn. Tegenover iedereen. Of iemand nou op de Bunnikside zit of in een skybox.

Bij Alta scoren we een 8.5 voor klanttevredenheid en een 9,2 voor relatiebeheer, cijfers waar ik apetrots op ben. Dat zal bij FC Utrecht ook gaan gebeuren.

Als ik wel eens bij Manchester United of City binnenstap word ik direct begroet door een glimlach van de steward. Dan voel je jezelf dus hartstikke welkom. Bij Alta worden ze er wel eens gek van hoe ver ik ga om klanten aandacht te schenken. Trouwt de zoon van een goede klant dan wil ik hem 's morgens een fijne dag wensen.''

- Over aandacht gesproken, bent u voorbereid op de negatieve kanten? Spreekkoren, supportersacties.

,,De voetbalwereld kent andere regels en wetten dan het bedrijfsleven. De ene dag word je op een voetstuk geplaatst, terwijl je de volgende niets meer goed doet. Dat hoort bij een publieke functie. Ik snap het ook wel, mensen liggen vaak krom om een seizoenkaart te betalen. Als het dan niet loopt zoals verwacht, roeren ze zich. Over de manier waarop, wil ik graag met hen in gesprek. Supporters moeten beseffen dat ze bepalend zijn voor de uitstraling van FC Utrecht. Zij bepalen mede of sponsors en seizoenkaarthouders bij de Utrecht-familie willen blijven. Dat geldt ook in positieve zin. De laatste jaren gedragen de fans zich doorgaans voorbeeldig en zijn ze meer dan in het verleden een meerwaarde voor de club. Met het eerbetoon voor Mihai Nesu stond ik met tranen in mijn ogen. Die saamhorigheid, dat zegt iets over de ziel van een club.''

Bron: AD Sportwereld/UN/Ard Schouten

 

Reacties

Bij dit bericht zijn 10 reacties geplaatst.
U kunt reacties lezen en plaatsen na het inloggen.

Reactie plaatsen



Naar boven

|

Home



Aankomende wedstrijd

FC UtrechtPSV Eindhoven
24 september 2017 12:30 uur
Galgenwaard

Aanmelden Nieuwsbrief




Poll


Er is op dit moment geen poll vraag.

Voorspellingscompetitie

1 (1) tonyb 13pt
2 (4) De meester 12pt
3 (2) Demougze 12pt
4 (5) EAT 12pt
5 (3) Speedy 12pt
6 (6) Galgenwaard 4 Ever 10pt
7 (7) fcagbu 9pt
8 (8) Kikker 9pt
9 (9) Sjakie 8pt
10 (12) badbo13 8pt

Sponsors


Ook sponsor worden?

Ook geïnteresseerd in onze sponsor- en/of advertentiemogelijkheden?


Sitemap  |  Disclaimer  |  Links  |  FC Utrecht Headliner  |  Copyright © 2005-2017 FCUFans.nl / Stichting True Support

Realisatie Cartel Internet en Marketing