FCU Fans
Inloggen

Aanmelden op FCUFANS.nl



Wachtwoord vergeten? Toegang aanvragen?

Mobiel RSS LinkedIn Facebook Twitter You Tube

Nieuws

Visual

Emotie vs. stadionverbod

13-04-2012

8 reacties


In de nasleep van de wedstrijd tegen FC Twente is er inmiddels op 21 maart een grote zitting geweest waarbij 74 personen voor de rechter stonden. Dit heeft geresulteerd in werkstraffen, stadionverboden, geldboetes, celstraf en vrijspraak. Vooral ten aanzien van dat laatste heeft FC Utrecht ook zelf een sterke mening geventileerd.

We citeren uit het artikel ‘Club volgt onafhankelijk onderzoek nauwgezet':

"FC Utrecht is wel van mening dat als blijkt dat er fouten zijn gemaakt en mensen onterecht of onnodig hoge straffen hebben gekregen, deze gecorrigeerd moeten worden". Van Schaik: "Straf op zich is één punt, de hoogte een tweede. Als supporter hoor je niet te lopen in een groep stenen gooiende jongens. Als supporter probeer je ook niet met 40 man een hek om ver te duwen. Je weet dat je dan iets doet, wat niet kan. Dan weet je dat je gestraft kunt worden. Emotie begrijp ik, maar geweld en daar praat ik nu over , keuren wij ten stelligste af. Maar het is ook zo dat iemand alleen gestraft moet worden als hij iets heeft gedaan. En de strafmaat moet altijd in verhouding staan tot het gepleegde delict."

Een stellingname waar wij als bestuur absoluut iets mee kunnen. De afgelopen weken hebben we twee meldingen gehad van supporters die een plek hebben op de Cityside en die naar aanleiding van het vuurwerkincident zich op basis van emotie zich in de gracht begaven. Vaders die het niet konden verkroppen dat er vuurwerk werd gegooid in hun vak, waar zij met hun kind(eren) onbeschermd de wedstrijd zaten te kijken. De politie heeft in beide gevallen aangegeven dat er geen sprake is geweest van strafbare feiten. Er is dan ook geen sprake van vervolging door de Officier van Justitie. De enige overtreding die gemaakt is, is het overtreden van een huisregel; namelijk het betreden van de gracht. Als een club zich dan zo uitspreekt over het begrijpen van emotie dan is het moeilijk te verklaren dat deze personen toch hun seizoenkaart ingevorderd zagen worden.

Navraag bij de KNVB leerde in ieder geval één van deze personen echter dat het FC Utrecht is geweest die deze persoon heeft aangemeld. Indien dit inderdaad het geval is staat het haaks op de stellingname van FC Utrecht dat emotie te begrijpen is.

De emotie is in onze ogen begrijpelijk, het was immers de tweede opeenvolgende wedstrijd (FC Utrecht - Ajax op 6 november was de eerste, red.) waarbij vuurwerk tot gevaarlijke situaties leidde. In dit geval werd het gezinsvak getroffen. In één van de gevallen betreft het een supporter die met in totaal 12 man (waarvan 8 kinderen) gaat en die nu als groep vooralsnog besloten hebben om geen seizoenkaart meer te nemen. FC Utrecht schiet hiermee in de eigen voet.

We hebben FC Utrecht, bij monde van Veiligheidscoördinator Frank Bijlsma, maandagmorgen 2 april schriftelijk om een reactie gevraagd. Tot op heden, bijna twee weken na dato, is een reactie uitgebleven.

Uiteraard houden we jullie via de site op de hoogte.

Bestuur True Support

Update 15-4: Naar aanleiding van onze publicatie en herinnering hebben we vrijdag reactie gehad van Frank Bijlsma. Hier zullen we jullie spoedig over informeren.

Reacties

Bij dit bericht zijn 8 reacties geplaatst.
U kunt reacties lezen en plaatsen na het inloggen.

Reactie plaatsen



Naar boven

|

Home



Aankomende wedstrijd

FC UtrechtPSV Eindhoven
24 september 2017 12:30 uur
Galgenwaard

Aanmelden Nieuwsbrief




Poll


Er is op dit moment geen poll vraag.

Voorspellingscompetitie

1 (1) tonyb 13pt
2 (2) De meester 12pt
3 (5) Demougze 12pt
4 (3) EAT 12pt
5 (4) Speedy 12pt
6 (6) Galgenwaard 4 Ever 10pt
7 (7) fcagbu 9pt
8 (8) Kikker 9pt
9 (9) Sjakie 8pt
10 (13) badbo13 8pt

Sponsors


Ook sponsor worden?

Ook geïnteresseerd in onze sponsor- en/of advertentiemogelijkheden?


Sitemap  |  Disclaimer  |  Links  |  FC Utrecht Headliner  |  Copyright © 2005-2017 FCUFans.nl / Stichting True Support

Realisatie Cartel Internet en Marketing